Fantasievolle Jeugdproms

Zaterdag 15 oktober vormde de CultuurCampus in Vleuterweide het toneel voor de Jeugdproms van Harmonieorkest Vleuten. Voor een uitverkochte zaal speelden HOV-E en HOV-D samen onder leiding van dirigent Christiaan van der Weij het kinderconcert Fay en de Feniks.

Bij deze Proms stond alles in het teken van de fantasie. Voorafgaand aan het concert konden de kinderen uit het publiek hun creativiteit de vrije loop laten aan knutseltafels, konden ze zich laten schminken en was er een mysterieuze tovenaar die met ballonnen de wonderbaarlijkste voorwerpen maakte.

In de zaal zat het orkest inmiddels klaar voor de voorstelling. Er was een intieme setting gecreëerd waarbij het publiek op kussens dicht bij de muzikanten en de acteurs zat, waardoor iedereen als vanzelf werd ondergedompeld in het verhaal. Aan de hand van de mysterieuze verteller (Rooie Arie) werden de luisteraars meegenomen in het sprookje van de op een onbewoond eiland gestrande Fay (gespeeld door Renske en Kristel), die met behulp van fabeldieren Sybren, Thorben en Lucas als een feniks herrees om uiteindelijk terug te kunnen keren naar de bewoonde wereld. Met muziek uit onder meer Sofia, Wilhelm Tell, Aladdin en Harry Potter werd het hele verhaal, onder regie van Merel van Huisstede, tot leven gebracht. Met dank aan Sesar Toneel voor de kostuums, Pathé Leidsche Rijn voor de kussens, en Cultuur19, het Amadeus Lyceum en MOOI van Abrona voor de medewerking.