Editie 2023-2024

Sinds 2012 organiseert Harmonieorkest Vleuten jaarlijks Muziek is de Basis!, een groot muziekproject speciaal voor leerlingen van een aantal basisscholen in Vleuten en Leidsche Rijn. Dat betekent dat het project dit jaar alweer voor de 12e keer wordt georganiseerd! Aan deze editie van het project doen in totaal 10 groepen van 4 verschillende basisscholen mee.

Het project bestaat uit 3 fasen. Tijdens de eerste fase, die tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie (2023) plaatsvindt, krijgen de kinderen 6 algemene muzieklessen in de klas van een docent muziek. Ze leren over maat, ritme en maken kennis met allerlei verschillende instrumenten.

In januari start de tweede fase en kunnen de kinderen die dat leuk vinden een instrument kiezen om dat te leren bespelen. De leerlingen kunnen kiezen uit klarinet, fluit, saxofoon, trompet, trombone, euphonium / bariton, hoorn, of slagwerk. De muzieklessen worden buitenschools aangeboden en worden gegeven door een vakdocent. Hierbij wordt nauw samengewerkt met muziekscholen en enkele freelance docenten. Zodra de leerlingen de basisbeginselen van hun instrument onder de knie hebben, gaan ze direct samen spelen in het grote Muziek-is-de-Basis-projectorkest. Dit projectorkest speelt wekelijks ongeveer een uur samen onder leiding van een jonge enthousiaste dirigent.

Na de voorjaarsvakantie (2024) start de derde fase en keren de muziekdocenten terug in de klas. Ze gaan met alle leerlingen aan de slag om een muzikale act te bedenken. Deze lessen hebben een meer workshopachtig karakter, omdat het juist de bedoeling is om de eigen (muzikale) creativiteit van de kinderen een plek te geven in deze act. De act is onderdeel van de grote feestelijke gezamenlijke projectafsluiting. Het project wordt namelijk op donderdagmiddag 18 april ’24 afgesloten met een muzikale voorstelling in de grote zaal van Pathé Leidsche Rijn.

Projectafsluiting in Pathé Leidsche Rijn (2019)

Waarom doen we dit project?

Het project Muziek is de Basis! is ontstaan vanuit een wens van (toen nog) Prinses Máxima. Zij lanceerde in 2011 onder de vlag van het Oranjefonds het programma Kinderen maken Muziek. Het programma had tot doel kinderen in Nederland de kans geven om in groepsverband een muziekinstrument te leren spelen. Muziek is de Basis! was een van de projecten in het eerste ronde van Kinderen maken Muziek. In een toespraak bij haar 40-ste verjaardag benoemde Máxima treffend, waarom zij het zo belangrijk vindt dat kinderen samen muziek gaan maken.

Harmonieorkest Vleuten wil graag een bijdrage leveren aan de verbetering van muziekonderwijs. Daarom zetten we onze kennis en ervaring daar graag voor in.
Het programma Kinderen maken Muziek is na enkele jaren gestopt en de activiteiten zijn op een andere manier voortgezet door de stichting Meer Muziek in de Klas en Leerorkest Nederland. Deze stichting richt zich op een structurele verbetering van het muziekonderwijs op alle basisscholen in Nederland. Dit doet de stichting in de scholen, maar ook op de PABO’s en door het maken van televisieprogramma’s als de Lang Leve de Muziek Show. Onder andere muzikanten als Ilse de Lange, Buddy Vedder en Roel van Velzen zetten zich als ambassadeur actief in voor Meer Muziek in de Klas. Stichting Leerorkest richt zich op structureel muziekonderwijs voor alle leerlingen. Dat doen ze met name binnenschools. Harmonieorkest Vleuten onderhoud goede contacten met beide organisaties.

Na het project

Deelnemende basisscholen, muziekdocenten en -scholen zijn erg enthousiast over het muziekproject. Muziek-is-de-Basis! is voor de meeste deelnemende scholen inmiddels een vast onderdeel van de muzikale vorming in het lesprogramma. Gelukkig zijn ook de kinderen erg enthousiast, want na afloop van de projecten gaat een zeer aanzienlijk deel van de kinderen, die tijdens het project voor het eerst met een instrument kennis hebben gemaakt, in eigen tijd door met muzieklessen en het samen muziek maken. Harmonieorkest Vleuten is speciaal voor deze groep leerlingen extra opleidingsorkesten gestart; het D– en E-orkest.

Of de leerlingen doorgaan met actief muziek maken of niet; alle leerlingen die mee hebben gedaan zullen na afloop van het project anders naar een Harmonie of Fanfare kijken en zullen zich de feestelijke projectafsluiting lang blijven herinneren.