De vereniging Harmonieorkest Vleuten werd opgericht in 1949 onder de naam Christelijke Harmonie Vleuten. In 1985 werd de huidige naam gekozen en statutair vastgelegd. Tegenwoordig bestaat de vereniging uit 7 orkesten; aan het A-, B-, C-, D- en E- G- en O-orkest. De orkesten E t/m A lopen op in niveau. Het E-orkest is bedoeld voor de leerlingen die in een paar maanden via groepslessen op hun instrument en orkestlessen op hun basisschool hebben ontdekt hoe leuk het is om samen muziek te maken. In het D-orkest spelen  muzikanten samen die al minstens een jaar individuele instrumentles hebben gevolgd. Na verloop van tijd stromen zij door naar het C-orkest, waar het niveau alweer iets hoger ligt. En het B-orkest is voor de al wat meer gevorderde muzikanten (niveau A- of B-examen, afhankelijk van instrument). Als muzikanten ver genoeg gevorderd zijn en er plaats is, mogen ze mee gaan spelen bij het A-orkest, het orkest met het hoogste niveau. Het A- orkest wordt sinds februari 2014 gedirigeerd door Arjan Gaasbeek, het B-orkest wordt gedirigeerd door Daan Voorburg en bij het C-, D- en E-orkest staat Christiaan van der Weij op de bok. Het HOV telt ruim 190 leden.
HOV-G is het nieuwste orkest onder de vlag van Harmonieorkest Vleuten, en is opgezet voor muzikanten van 16 jaar of ouder met een beperking, die graag met anderen willen musiceren en op een podium willen staan. Het midden 2019 gestarte HOV-O ten slotte, is ons overdagorkest voor de ‘iets in leeftijd gevorderde muzikant’.
Vereniging Harmonieorkest Vleuten is zeer divers, zowel in het soort optredens als in de mix van leden. De verbindende factor is het gezamenlijke doel met ambitie en plezier muziek te maken. De drive om verrassende en ambitieuze concerten te verzorgen wordt gecombineerd met een goede verenigingssfeer.

(function(d, s, id) {
var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];
if (d.getElementById(id)) return;
js = d.createElement(s); js.id = id;
js.src = ‘https://connect.facebook.net/nl_NL/sdk.js#xfbml=1&version=v2.11&appId=167772273298023’;
fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);
}(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));