CastellumCup: inschrijving geopend!

In 2024 bestaat Harmonieorkest Vleuten 75 jaar. Speciaal voor dit jubileum organiseert HOV de Utrecht Blaast CastellumCup: de eerste editie van een uniek en vernieuwend 1-daags blaasmuziekfestival voor HaFaBra jongerenorkesten uit Utrecht en (wijde) omstreken.  De naamgeving verwijst naar de rijke romeinse geschiedenis van de omgeving.

Op zondag 10 november zal Utrecht bruisen van de blaasmuziek! De CastellumCup is een muziekwedstrijd die zoveel mogelijk wordt georganiseerd voor en door jongeren van 15 t/m 25 jaar. Het thema van het festival is Connect, een onderwerp waar de orkesten al hun muzikaliteit en creativiteit in kwijt kunnen.  De inschrijving staat open voor Harmonie, Fanfare en Brassband jongerenorkesten*.

Meld je orkest hier aan
De inschrijving sluit op 15 april 2024

Het festival biedt in de CultuurCampus in Vleuterweide een prachtig theaterpodium aan maximaal 10 orkesten. Zij worden door een professionele jury beoordeeld op muzikaliteit en creativiteit. Elk orkest krijgt 30 minuten podiumtijd en kiest zelf de te spelen werken en het te beoordelen muziekstuk. De organisatie vraagt de orkesten naast een muzikale uitdaging, ook het thema Connect in hun muziekkeuze en presentatie terug te laten komen. Hoe ze hier invulling aan geven, is helemaal aan zelf en lef wordt daarbij gewaardeerd. Ieder orkest speelt op het eigen niveau (conform het divisiestelsel van de KNMO) en ontvangt een uitgebreid juryverslag met daarbij de score. Het orkest met het hoogste aantal punten wordt de winnaar van de eerste CastellumCup!

De juryleden schrijven niet alleen een verslag, maar je ontvangt van hen persoonlijk ook al direct na afloop concrete en opbouwende feedback over het optreden. Naast het luisteren naar elkaars optredens, kun je als deelnemer verschillende muzikale workshops naar keuze volgen. Verder vind je op het festival een stand met bladmuziek/instrumenten, een romeinse expositie en catering faciliteiten.

Zo wordt een volledig festivalprogramma aangeboden waar je de hele dag kunt blijven. Ieder orkestlid gaat na afloop van het festival vol inspiratie, contacten en energie weer naar huis. En het winnende orkest daarnaast met een beker en een uitbundige winnaarsfoto!

Zondag 10 november

CultuurCampus, Burchtpoort 5, 3452MD Vleuten

9.30-18.00 uur

Deelnemers
Maximaal 10 HaFaBra jongerenorkesten*. Plaatsing gebeurt in principe op volgorde van inschrijving, maar orkesten met (relatief) veel jongeren hebben voorrang.

Optreden
Totaal 30 minuten, dat is inclusief de feedback van de jury (de rest van de dag bezoek je optredens of workshops volgens rooster en deel je deels zelf in). De speeltijd is 20 tot max. 25 minuten, er is vrije keuze in welke stukken je speelt. Je geeft 1 muziekstuk op wat door de muzikale jury wordt beoordeeld, de creatieve jury beoordeelt het hele optreden.

Muzikaal – dirigent Arjan Gaasbeek
Muzikaal – dirigent Vincent Verhage
Creatief – theatermaker Marjon Moed (onder voorbehoud)

Deelnemersbijdrage
Als orkest betaal je € 200 per orkest.
Daarvoor krijg je een volledig festival dagprogramma met:

• een optreden in een mooie theaterzaal
  • gebruik van een complete set hoogwaardige kwaliteit slagwerk instrumenten
  • ondersteuning van een technisch team (voor wensen rond licht, beeld en geluid)
  • een uitgebreid juryverslag van 3 professionele juryleden
  • de mogelijkheid om naar optredens van andere orkesten te kijken en luisteren
  • kennismaking met andere enthousiaste jonge muzikanten
  • 2 consumpties en een versnapering per deelnemer
  • 2 muzikaal/creatieve workshops per deelnemer
  • een digitale groepsfoto van je orkest
  • een uitgebreid foto/film verslag van de dag (via beeldbank link)

* het streven is om tijdens de CastellumCup veel musicerende jongeren bij elkaar te brengen, maar ook meer ‘volwassen’ orkesten zijn welkom; we hopen dan wel dat een aanzienlijk deel van de orkestleden in de leeftijdscategorie 15 t/m 25 jaar valt.

Invulling workshops is nog onder voorbehoud van fondsenwerving.