Dubbelconcert HOV-A en Excelsior Eibergen

15 oktober

De harmonieorkesten van HOV-A en Excelsior Eibergen hebben hun noten in perfecte harmonie afgestemd voor een onvergetelijk optreden op het aankomende concertconcours voor amateurorkesten. Dit betoverende evenement zal plaatsvinden op 18 november in de prachtige Hanzehof in Zutphen, maar eerst volgen er nog try-out concerten, als eerste op 15 oktober.

Na een intensieve voorbereiding die na de zomervakantie begon, bestaande uit repetities en sectierepetities, zijn beide orkesten klaar om hun passie voor muziek met het publiek te delen. Een hoogtepunt van hun voorbereiding zal een gezamenlijk try-out concert zijn op zondag 15 oktober in theater ‘t Spieker in Eibergen, waar muziekliefhebbers kunnen genieten van een voorproefje van wat ze op het concours kunnen verwachten.

Excelsior en HOV zullen strijden in dezelfde divisie (1ste), maar het gaat hier niet om een onderlinge strijd. In de wereld van amateurmuziek is een concertconcours eerder een gelegenheid om een prachtig muzikaal programma te presenteren, in de hoop indruk te maken op de jury en een uitstekende score te behalen.

Programma

Excelsior Eibergen, onder leiding van dirigent Egbert van Groningen, heeft een betoverend programma samengesteld met de titel “Renaissance”. Het centrale werk in het programma is “Rebroll” van Salvator Brotons. Rebroll, wat letterlijk wedergeboorte betekent, vangt de essentie van de Renaissance (14de tot 16de eeuw) op een prachtige manier. Na de donkere middeleeuwen keek men terug naar de schoonheid van de oudheid, en dit komt prachtig tot uiting in Rebroll, waar een schurende opening wordt gevolgd door een stralend en emotioneel slot. Het werk markeert de overgang in het programma van Excelsior, dat begint met een origineel stuk uit de vroege Renaissance van de Nederlandse componist Tielman Susato. Na Rebroll volgen meer hedendaagse composities die grootheden uit de Renaissance portretteren, zoals “Rosalind in the Forest of Arden” van Alfred Reed, dat het toneelstuk “As You Like It” van William Shakespeare in muziek uitdrukt. Het programma wordt afgesloten met “Leonardo Dreams” van Saul Gomez Soler, waarin de levensloop van Leonardo da Vinci op een meesterlijke wijze wordt vertolkt.

Harmonie Orkest Vleuten (HOV), onder leiding van dirigent Arjan Gaasbeek, is ook in de eerste divisie te vinden. Deze indrukwekkende vereniging bestaat uit bijna 200 leden en telt 7 orkesten. Het A-orkest, bestaande uit 75 musici, zal het publiek in Eibergen trakteren op een prachtig programma. Het begint met de “Overture to Candide” van Leonard Bernstein, gevolgd door Symfonie nr. 4 van de Amerikaanse componist Alfred Reed en de betoverende “Yiddish Dances” van Adam Gorb.

Muziekliefhebbers zijn van harte uitgenodigd om deze muzikale reis te beleven. De try-out op zondag 15 oktober in theater ‘t Spieker begint om 15.00 uur, en een vrijwillige bijdrage is welkom.

• Datum
    Zondag 15 oktober