Geslaagd vriendenconcert

Het nieuwe jaar heeft een mooie muzikale aftrap gehad voor de Vrienden van het Harmonie Orkest Vleuten. Zij hebben zondag 28 januari kunnen genieten van een welbezochte concertmiddag, waarop de muzikanten van het orkest hun talenten konden laten horen. Mede dankzij de steun van de vrienden voor ons orkest, krijgen liefhebbers van muziek maken van jong tot oud de kans om dit te doen.

Na het openingswoord van de voorzitter van het bestuur van de vereniging, Robert de Bruijne, gaf ladyspeaker Daniëlle Dingemans de luisteraars toelichting op de stukken, die gespeeld werden.

Voor de pauze

De starters van het D&E orkest o.l.v. Christiaan van de Weij speelden de filmsterren van de hemel. Christiaan, de dirigent en zelf saxofonist, is een allround, ondernemend musicus. Hij treedt op in diverse ensembles en als solist en presenteert educatieve kinderconcerten. Onder zijn leiding krijgen de talentjes van het D&E orkest de gelegenheid het beste uit zichzelf te halen.

Na de spannende opening met het James Bond Theme deden de luisteraars hun best Supercalifragilisticexpialidocious mee te zingen. En hoe leuk was het niet om het werk Cups te horen, terwijl het E orkest op de ‘cups’ speelden. Probeer dat maar eens mee te doen! Het publiek werd wel ingeschakeld bij de Boomwhackers Fiesta. Met het ritme houden was niets mis en het optreden eindigde dan ook met een luid applaus voor de muzikanten en hun dirigent.

Daarna was het beurt aan het B-orkest o.l.v Matthijs van Ganzewinkel.  Het concert begon met een prachtige uitvoering van het dromerige  Whispers from Beyond. Lekker tempo kwam er daarna in met El Camino Real. Beide zeker geen makkelijke stukken en dat het publiek dit in de gaten had, was aan het applaus te horen. Het B orkest eindigde met het vrolijke Take on me. Lastig om niet van je stoel te komen dan!

Na de pauze

Na de pauze nam Christiaan het stokje weer over en speelde met het C-orkest een Ballade en Air for Winds, dat als een fijne bries door de zaal ging met een mooi slotakkoord van de trompetten. Altijd leuk om de herkenning van een stuk te zien bij het publiek, zeker als het zo’n hit was als Happy van Pharrell Williams. Zij werden weer terug op de stoelen gesust door het mooie ‘tingeltangelen’ van Aurora Borealis, het noorderlicht verbeeldend. Met dit stuk heeft het C-orkest de eerste prijs gewonnen op Jeugdfestival Utrecht Blaast op 18 november 2017.

De rode T- shirts gingen uit en de eigen gemaakte versierde T-shirts kwamen te voorschijn. Men werd in de stemming gebracht door een mooi voorgedragen gedicht en visualiseren van het noorderlicht door de ledstaafjes en zwaaiende doeken. Met gepaste trots mochten de muzikanten en hun dirigent het slotapplaus ontvangen.

Tot slot was het de beurt aan het A orkest, dat een programma bracht met  een mix van Zuid-Amerikaanse en Europese muziek. Banda Sucre kent met een mooi onderdeel daarin voor de klarinetten, die hun talenten goed konden laten horen. Jig uit St. Pauls Suite van Gustav Holst wordt ook op concours gespeeld en kent zijn oorsprong in de Engelse Folk music. Het concert werd afgesloten met El Cumbanchero. Met deze echte uitsmijter kwam een einde aan een schitterende middag voor de vrienden van het Harmonie Orkest Vleuten.

Herdenking Jan Bouwman

De voorzitter van het bestuur, Robert de Bruijne, nam na de pauze een kort moment om Jan Bouwman te herdenken, die november 2017 overleden is. Jan is jarenlang bestuurslid en een trouwe vriend geweest en was altijd bij de concerten aanwezig. Jan blijft liefdevol en met welverdiende eer in onze gedachten.