Grandioos Jubileumconcert van HOV

Op  zaterdag 8 juni vierde Harmonieorkest Vleuten zijn 75-jarig bestaan met een groots galaconcert in de grote zaal van Tivoli Vredenburg. Het evenement begon met een optreden van HOV-D onder leiding van Jooske van Andel. Het publiek werd getrakteerd op een muzikaal feestje met stukken zoals Fiësta a la Playa en Boomwacker Fiësta. Na een introductie van de stukken door Ab Nieuwdorp, de presentator van Radio 4 NPO Klassiek, en een welkomstwoord door voorzitter Robert de Bruijne, was het tijd voor het hoofdconcert van HOV-A.

Het galaconcert opende met de Festive Ouverture van Sjostakovitsj en vervolgde met een wereldpremière. De jonge en getalenteerde componist Dennis Hazenoot had in opdracht van de jubilerende muziekvereniging zijn Symfonie nr. 1 ‘To Wonder & Excitement’ gecomponeerd. HOV-A voerde dit werk uit in samenwerking met het Toonkunstkoor Utrecht. Na de 35 minuten durende uitvoering kregen het orkest en de componist een lange staande ovatie van de meer dan 1100 aanwezigen. Zowel toevallige luisteraars als echte muziekkenners waren het over één ding eens: het nieuwe werk van Dennis Hazenoot is een meesterlijke compositie en een genot om naar te luisteren.

Na de pauze stond de volledige Queen Symphony van T. Kashif op het programma. Met een geweldige uitvoering van dit machtige concertwerk lieten het koor en orkest, onder leiding van Arjan Gaasbeek, nogmaals horen tot welke muzikale hoogstandjes zij in staat zijn. Het publiek reageerde met opnieuw een langdurige staande ovatie. Harmonieorkest Vleuten heeft zichzelf overtroffen met dit magnifieke concert en zelfs hun trouwe fans verrast. Het was een passend muzikaal hoogtepunt in dit jubileumjaar.