HOV-A Nieuwjaarsconcert

In wat een mooie traditie lijkt te gaan worden, luidde Harmonieorkest Vleuten op 7 januari met een galaconcert in een uitverkocht Podium Hoge Woerd het nieuwe jaar in. Onder leiding van dirigent Arjan Gaasbeek en met gastsolist Pieter de Koe op cello speelde HOV-A een uitdagend en afwisselend programma.

Fotografie: Ger Wijtsma

Na een spectaculaire opening met de Overture to ‘Candide’ van Leonard Bernstein, speelde het orkest Casanova, een indrukwekkend werk van Johan de Meij voor harmonieorkest en cello. De virtuoze uitvoering van Pieter de Koe op cello leverde een staande ovatie op. Ook het laatste stuk voor de pauze, de symfonische suite La Leyenda del Beso van Soutullo en Vert kon de goedkeuring van het publiek wegdragen.

Na de pauze ging het orkest over op een meer traditioneel programma in Weense stijl, met klassiekers als Gold un Silber van Franz Lehár, Ohne Sorgen van Josef Strauss en de ouverture Orphée aux enfers van J. Offenbach. Een van de hoogtepunten na de pauze was de spectaculaire solo van Olaf Weergang op xylofoon in Czardas van Vittorio Monti. Daarnaast maakten ook Pieter de Koe en Jooske van Andel grote indruk met Disco Toccata, een duet voor cello en klarinet van Guillaume Connesson. Aan het eind van het concert ontbrak uiteraard de traditionele afsluiter voor een nieuwjaarsconcert niet: de Radetzkymars van Johann Strauss sr.