HOV-B naar derde divisie

Op zaterdag 12 november heeft het B-orkest van Harmonieorkest Vleuten, onder leiding van dirigent Erik Rozendom, in het Muziekcentrum van Enschede voor het eerst in zijn bestaan meegedaan aan een concertconcours. Met plaatsing in de derde divisie werd daarbij een uitstekend resultaat neergezet.

De afgelopen maanden stonden voor het orkest volledig in het teken van dit concours. Direct na de zomervakantie werd begonnen met het repeteren van de drie concourswerken: Of Castles and Legends van Thomas Doss, The Secret of ‘The White Rose’ van Otto Schwarz en The Awakening van Bert Appermont. Tijdens een intensief repetitieweekend in oktober werden deze stukken stevig in de grondverf gezet, waarna er in de daaropvolgende weken nog druk is gestudeerd om alle puntjes op de i te zetten.

Vrijdag 4 november volgde de eerste vuurproef: een try-outconcert in de CultuurCampus, waar het thuispubliek van het concoursprogramma kon genieten en het orkest de stukken kon uitvoeren in een concertsetting. Na de pauze wat het tijd voor iets heel anders, en maakte het koor Guilty Pleasures er een feestje van.

Afgelopen zaterdag volgde het slotstuk, dat begon met een vroege busreis naar Enschede, waar het orkest om 10.00 uur ’s ochtends op het podium werd verwacht. HOV-B nam deel in de introductie-afdeling, wat inhoudt dat een jury beoordeelt in welke divisie het orkest thuishoort. Onder toeziend oog van de meegereisde fans zette het orkest een klinkende prestatie neer die uiteindelijk werd beloond met plaatsing in de derde divisie.

Kijk hier het hele concoursoptreden terug.