Mooie muziekavond en opbrengst Benefietconcert Blauwe Vogel ’74

Vrijdagavond 22 april genoot het publiek in de CultuurCampus (Vleuten) van een prachtig benefietconcert. Stichting Vrienden van Blauwe Vogel ’74 organiseerde dit concert samen met Harmonieorkest Vleuten en Cultuur19, om geld bijeen te brengen voor Blauwe Vogel ’74.

Beeld: Ger Wijtsma

Bij Blauwe Vogel ’74 zetten deskundige vrijwilligers zich wekelijks met hart en ziel in om in zwembad Merwestein te zwemmen en duiken met kinderen die een functiebeperking hebben. Daarbij gaan ze juist uit van wat de deelnemers wél kunnen en dat is heel belangrijk. Hier is een parallel met het G-orkest van Harmonieorkest Vleuten: onder het motto ‘Muziek is voor iedereen!’ spelen de muzikanten, onder begeleiding van vrijwilligers en dirigent, met veel plezier wekelijks samen in het orkest.

Toen Blauwe Vogel ‘duiker’ Giu ruim twee jaar geleden bij het G-orkest in de CultuurCampus bij Cultuur19 kwam spelen, was het contact snel gelegd en ontstond het idee van een gezamenlijk benefietconcert. Vanwege Corona kon het helaas tot tweemaal toe niet doorgaan, maar vrijdag was het dan eindelijk zover. Het G-orkest verzorgde het voorprogramma en speelde onder leiding van Levi Westra de sterren van de hemel. Bij de laatste nummers, een indrukwekkende Ode to Joy en aanstekelijke In the Jungle, deden ook de solisten van het hoofdprogramma mee, wat een feest!

Daarna namen saxofoniste Floor Wittink en pianiste Marina Grigorowitsch het over. Zij trakteerden de zaal op een gevarieerd programma van (licht) klassiek en moderner werk, waar ze persoonlijk uitleg bij gaven. Floor vertolkte een nummer uit haar vertelconcert van Toon Tellegen. In het verhaal Het lied van de lijster begeleidde zij zichzelf origineel op piano en saxofoon. Marina liet fraaie pianosolo’s van Debussy, Schubert en Rachmaninov horen. Beide musici imponeerden met hun technische kwaliteit en grote muzikaliteit. En als duo versterkten ze elkaar nog meer, zoals in Piazzolla’s meeslepende Oblivion, het virtuoze Oodles of Noodles en de opzwepende Spaanse jazz van Pequeña czardas. Al met al een zeer geslaagde muziekavond, waarvan het publiek en artiesten zichtbaar genoten. En, want dat was het doel tenslotte, met een mooie opbrengst voor Blauwe Vogel ’74!