Vacature Dirigent HOV-B

Harmonieorkest Vleuten is op zoek naar een dirigent voor HOV-B
(m.i.v. maart 2023)

Wie zijn wij?
Harmonieorkest Vleuten is een actieve, bloeiende muziekvereniging en telt momenteel circa 200 spelende leden die verdeeld over 7 orkesten (waarvan 5 in een ‘doorgaande leerlijn’) wekelijks met elkaar muziek maken. Ambitie en plezier zijn daarbij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het repertoire is divers; variërend van pop tot klassiek. Harmonieorkest Vleuten wil maatschappelijk relevant zijn. Dit komt o.a. tot uiting in het jaarlijks uitvoeren van een groot muziekeducatief project op diverse basisscholen en goede samenwerkingsverbanden met andere culturele organisaties. Het doel hiervan is het creëren van nieuwe ervaringen voor zowel orkestleden als publiek en het stimuleren van muzikale creativiteit bij de jeugd.

Het HOV-B orkest
HOV-B is het tweede volledig bezette harmonieorkest binnen de vereniging. Het orkest bestaat momenteel uit circa 40 overwegend jongere (15-25jr) leden. Er wordt regelmatig deelgenomen aan een festival of concours en er worden jaarlijks diverse uitdagende optredens gegeven, waarbij regelmatig met andere partijen / disciplines wordt samengewerkt. Het orkest heeft in november 2022 na deelname aan het concertconcours (introductie-divisie) in Enschede een 3e divisie-advies gekregen.

Vanwege de sterke ontwikkeling van het A-orkest (1e divisie olv Arjan Gaasbeek) vervult het orkest een dubbelfunctie. Enerzijds blijft HOV-B een opleidingsorkest met springplankfunctie voor doorstroom naar het A-orkest. Anderzijds moet het een orkest zijn waar leden die het niveau van het A-orkest niet (meer) ambiëren toch met plezier muziek kunnen (blijven) maken. Handhaven van stevig 3e divisieniveau is gewenst.

Het B-orkest van Harmonieorkest Vleuten repeteert op de vrijdagavond van 19.00 tot 21.00 uur in De Cultuurcampus aan de Burchtpoort 5 in Vleuten.

Wie zoeken wij?
In overleg met de leden van het orkest en het bestuur zijn we gekomen tot onderstaand profiel:

• Je hebt een klik met puberende jeugd en weet hen enthousiast te houden voor muziek en actief te betrekken. Onmisbare ingrediënten hiervoor zijn: communicatief vaardig, humor, didactisch tactisch, duidelijkheid & eerlijkheid, gepaste ambitie;
  • Je kunt omgaan met de dubbelfunctie van het orkest, de artistieke uitdaging die dit met zich meebrengt en bent bereid hier actief vorm en inhoud aan te geven. Je hebt daarbij oor voor inbreng vanuit het orkest en bent bereid daar iets mee te doen.
  • Je hebt gedegen en brede kennis van repertoire, variërend van klassiek tot pop, passend bij het niveau van het orkest. Je bent vernieuwend, creatief en samenwerkingsgericht ingesteld, maar kunt ook omgaan met kaders die worden gesteld o.a. op artistiek – en verenigingsbeleid;
  • Je bent niet alleen ‘dirigent’, maar ook zeker als ‘verenigingsmens’ persoonlijk betrokken bij HOV, het orkest en de leden;
  • Je hebt kennis van en ervaring met HaFaBra-leerlijnen en bent bereid contacten te onderhouden met de muziekdocenten om zo het beste uit de muzikant naar boven te halen;
  • Je beschikt bij voorkeur over een afgeronde HaFaBra-directie opleiding en aantoonbare ervaring met (jeugd)orkesten op streefniveau, maar we vinden talent, betrokkenheid en enthousiasme minstens net zo belangrijk………

Waarom solliciteren bij HOV?

• HOV is een grote, bruisende en gezellige vereniging waar veel gebeurt en veel kan;
  • HOV-B is een enthousiast jong orkest waar met veel plezier samen muziek wordt gemaakt;
  • HOV biedt een marktconforme beloning

De procedure
Ben jij geïnteresseerd geraakt in deze mooie vacature en wil je solliciteren? Stuur dan uiterlijk 2 januari 2023 een motivatiebrief en volledig CV naar sollicitatie@harmonieorkestvleuten.nl. Naast een sollicitatiegesprek kan het zijn dat we een referentiebezoek willen doen, om te zien hoe je een repetitie of concert bij een ander orkest aanpakt. Daarnaast maakt voor een beperkt aantal kandidaten een ‘proefrepetitie’ deel uit van de procedure. De proefrepetities worden gehouden op een later te bepalen datum in februari, uiteraard wel op een vrijdagavond. Na voordracht door de sollicitatiecommissie zal de kandidaat (na arbeidsvoorwaarden en contractbespreking) worden aangesteld door het bestuur van HOV. Graag zouden we vanaf eind maart de samenwerking willen laten aanvangen.

Meer informatie over de vereniging vind je op harmonieorkestvleuten.nl. Een uitgebreide profielschets vind je op harmonieorkestvleuten.nl/profielschets-dirigent-hov-b. Via onze social-mediakanalen op FacebookTwitter, Instagram en Youtube kun je eveneens een indruk krijgen van de vereniging.
Voor verdere inlichtingen kun je mailen naar sollicitatie@harmonieorkestvleuten.nl.