HOV-B zoekt nieuwe dirigent

De vacature dirigent voor HOV-B is inmiddels vervuld

Harmonieorkest Vleuten

is op zoek naar een

dirigent (m/v) voor HOV-B

(m.i.v. september 2019)

Wie zijn wij?

Harmonieorkest Vleuten (HOV) is een actieve, bloeiende muziekvereniging in de gemeente Utrecht en telt momenteel circa 190 spelende leden, die verdeeld over 5 orkesten wekelijks met elkaar muziek maken. Ambitie en plezier zijn daarbij onlosmakelijk met elkaar verbonden. HOV wil ook maatschappelijk relevant zijn, wat o.a. tot uiting komt in groot jaarlijks muziek-educatief project op diverse basisscholen, en samenwerkingsverbanden met andere culturele organisaties. Hiermee willen wij de muzikale creativiteit bij de jeugd stimuleren en nieuwe ervaringen creëren voor zowel orkestleden als publiek.

HOV-B

Het B-orkest van Harmonieorkest Vleuten is een zo goed als volledig bezet harmonieorkest op 4e divisie-niveau en bestaat op dit moment uit circa 50 overwegend jongere leden (12-20 jaar). Het orkest laat zich regelmatig beoordelen op festivals (deelname aan een concours is een van de ambities) en geeft jaarlijks diverse uitdagende optredens. HOV-B repeteert op de vrijdag van 19.00 – 21.00 uur in De Cultuurcampus in Vleuten.

Met het oog op de ontwikkeling en de ambities van het A-orkest, (1e divisie, o.l.v. Arjan Gaasbeek) krijgt HOV-B binnen de vereniging een nieuwe rol. Naast opleidingsorkest met springplank­functie voor doorstroom naar HOV-A, moet HOV-B ook een orkest worden waarin leden die het niveau van het A-orkest niet (meer) ambiëren, met plezier muziek kunnen (blijven) maken. Om wel aansluiting te houden bij het A-orkest, zal het B-orkest zich onder leiding van een nieuwe dirigent moeten ontwikkelen tot een orkest op 3e divisie-niveau.

Wie zoeken wij?

In overleg met de leden van het orkest en het bestuur zijn we gekomen tot onderstaand profiel:

• Je hebt een klik met puberende jeugd en weet hen enthousiast te houden voor muziek en actief bij het orkest te betrekken. Onmisbare ingrediënten hiervoor zijn: communicatieve vaardigheid, humor, didactisch tactisch, duidelijkheid & eerlijkheid, gepaste ambitie
  • Je kunt omgaan met de dubbelfunctie van het orkest, de artistieke uitdaging die dit met zich meebrengt en je bent bereid actief vorm en inhoud te geven aan de nieuwe positionering. Je hebt daarbij oor voor inbreng vanuit het orkest en bent bereid daar iets mee te doen.
  • Je hebt gedegen en brede kennis van repertoire, variërend van klassiek tot pop, passend bij het niveau van het orkest.
  • Je bent vernieuwend, creatief en samenwerkingsgericht ingesteld, maar kunt ook omgaan met kaders die worden gehanteerd vanuit onder meer artistiek beleid en verenigingsbeleid;
  • Je bent niet alleen dirigent, maar ook zeker als ‘verenigingsmens’ betrokken bij HOV, het orkest en de leden;
  • Je hebt kennis van en ervaring met HaFaBra-leerlijnen en je bent bereid contacten te onderhouden met onze (professionele) muziekdocenten om zo het beste uit de muzikanten te halen;
  • Je beschikt bij voorkeur over een afgeronde HaFaBra-directie opleiding en aantoonbare ervaring met (jeugd)orkesten op streefniveau, maar we vinden talent, betrokkenheid en enthousiasme  net zo belangrijk

Wat bieden wij?

• HOV is een bruisende en gezellige vereniging waar veel gebeurt en veel kan
  • HOV-B is een enthousiast jong orkest waar met veel plezier samen muziek wordt gemaakt
  • HOV biedt een marktconform salaris

De procedure

Ben jij geïnteresseerd in deze vacature en wil je solliciteren? Stuur dan uiterlijk 22 maart 2019 een motivatiebrief en volledig CV naar sollicitatie@harmonieorkestvleuten.nl. Naast een sollicitatiegesprek kan het zijn dat we een referentiebezoek willen doen om te zien hoe je een repetitie of concert bij een ander orkest aanpakt. Ook maakt voor een beperkt aantal kandidaten een ‘proefrepetitie’ deel uit van de procedure. De proefrepetities worden gehouden op een later te bepalen datum in juni, op een vrijdagavond. Na voordracht door de sollicitatiecommissie zal de kandidaat (na arbeidsvoorwaarden en contractbespreking) worden aangesteld door het bestuur van HOV.

Via de Facebookpagina van HOV kun je ook een indruk krijgen van de vereniging. Voor verdere inlichtingen kun je mailen naar sollicitatie@harmonieorkestvleuten.nl.